Technieken
Vragen om vooraf te stellen
Bezint eer ge begint! Die oude spreuk is nog steeds waar en zeker als het over vergaderingen gaat.
De eerste vraag die je je moet stellen als je een vergadering wil organiseren is: wat is de doelstelling van mijn meeting? Wat wil ik bereiken? Die doelstelling zal meteen ook typerend zijn voor het soort vergadering dat het gaat worden. Zo kan je tot het volgende schema komen:
Type meeting |
Doel |
Kenmerken |
Opmerking |
Mogelijke voorbereiding door deelnemers |
Informatie-meeting |
Informatie overbrengen |
One way Geen beslissingen meer te nemen |
Kan gepaard gaan met vraag en antwoord moment |
Info kan vooraf doorgenomen worden |
Brainstorm |
Nieuwe ideeën verzamelen |
Kruisbestuiving maar stevig geleid strakke procesbewaking Voorstellen en ideeën, geen beslissingen |
Mogelijk al een eerste selectie van ideeën (short list) |
Context en kernvraag kan vooraf doorgestuurd worden (of achteraf) |
Beslissings-vergadering |
Beslissen |
Discussievorm Ieders mening beluisteren, argumenteren en dan knopen doorhakken |
Beslissingsregels moeten vooraf helder zijn: unaniem, meerderheid of anders |
Info rond de case kan vooraf bestudeerd worden |
Werkoverleg |
Operationele afstemming van activiteiten |
Snel, pragmatisch, korte termijn topics |
Korte opvolging van gemaakte afspraken vereist |
To do lists afchecken |
Ben je de organisator van een meeting? Stel dan duidelijk in je uitnodiging welk type meeting het is. Dat brengt duidelijkheid en vermijdt frustraties. Zo verhinder je dat deelnemers naar een infomeeting komen met de verwachting nog dingen te kunnen beslissen.
Ben je een deelnemer aan een meeting en is de doelstelling of het type meeting niet duidelijk? Informeer dan vooraf. Je kan beter een infovergadering missen dan een beslissingsvergadering.
Is een vergadering wel nodig?
Als we zeggen dat er al teveel vergaderd wordt, moet je misschien eens nadenken of een vergadering altijd wel echt nodig is.
Informatie overbrengen kan bijvoorbeeld ook op een andere manier, zeker in dit digitale tijdperk. Een info-meeting is natuurlijk persoonlijker, maar niet altijd efficiënt in tijdsgebruik.
Als je een idee eens wil afchecken bij een aantal experten, is het zelfs een slecht idee om te vergaderen. Want je hebt kans dat ze allemaal de super expert willen spelen in de meeting en met elkaar in competitie gaan. Daar is een alternatief voor: de Delphi-methode. Daarbij stuur je de info naar iedere expert en verzamelt de opmerkingen van iedereen. Die nieuwe info stuur je dan terug door naar iedereen en je brengt weer alle opmerkingen samen. Zo ga je een paar keer door, maar je brengt de experten nooit fysiek samen.
Met je team vergaderen over wie van hen nu naar dat exclusieve congres mag, is ook geen goed idee (in de veronderstelling dat ze allemaal graag zouden gaan). Sommige beslissingen neem je als manager beter alleen. Zo kom je tot de opmerkelijke afweging dat een individuele beslissing vaak objectiever en kwalitatiever is dan een groepsbeslissing, maar die laatste geeft meer draagkracht.
Wie moet deelnemen?
Type vergadering |
Deelnemers |
Infovergadering |
Wie praktisch iets aan de info heeft |
Brainstorm |
1/3 specialisten, 1/3 generalisten, 1/3 wilde ganzen |
Beslissen |
Wie iets kan bijdragen aan de beslissing |
Werkoverleg |
De betrokken teamleden |
Vaak zie je op een infovergadering deelnemers voor wie een paar topics interessant zijn en andere helemaal niet. Geen wonder dat ze dan afhaken en hun mails gaan zitten lezen. Vaak is dat wanneer het aantal deelnemers te groot is of het aantal topics op de agenda te divers.
Bij een brainstorm heb je best de mix van specialisten, generalisten en “wilde ganzen”. Die laatste categorie zijn deelnemers die het onderwerp niet of zeer oppervlakkig kennen. Vaak zijn het net zij die met de meest creatieve, out-of-the-box ideeën komen.
Bij de beslissingsvergadering kan je je afvragen wat de bijdrage van een HR-manager is bij de beslissing over de investering in een nieuwe machine.
Word je gevraagd als deelnemer, wees dan ook kritisch. Is je aanwezigheid cruciaal? Moet JIJ gaan of kan iemand
anders je vervangen? Moet je er de hele tijd bij zijn, of slechts voor bepaalde topics? Wees zuinig met je tijd en geef hem niet te vanzelfsprekend weg!
Een goede voorbereiding
Wanneer bovenstaande vragen helder beantwoord zijn, kan je beginnen met de praktische voorbereiding.
Schrijf een aantrekkelijke uitnodiging voor de vergadering. Die omvat:
Hou de toon collegiaal, maar toch ook zakelijk en niet te vrijblijvend. Zo komt “Met vriendelijke groeten” als afsluiter toch ernstiger over dan “Groetjes”.
Wees vooral streng op de voorbereiding. Aarzel niet om te schrijven dat het geen zin heeft naar de meeting te komen als je de voorbereiding niet hebt doorgenomen, want dat je efficiënt wil vergaderen. Als iemand toch onvoorbereid opdaagt, vraag hem dan in een apart lokaal eerst even zijn voorbereiding te gaan doen. Dat klinkt gewaagd, maar als je de kwaliteit van meetings wil verbeteren, moet je er iets voor over hebben.
Voorbereiden is ook zorgen dat alle materiaal voorhanden is, dat je de zaal vooraf hebt verkend en dat al de
audiovisuele middelen die je wil gebruiken functioneren.
Een vergadering leiden
Als voorzitter van een vergadering, heb je een aantal belangrijke taken.
Vooreerst bepaal je welke gedragsregels er gehanteerd gaan worden. Die omvatten bijvoorbeeld:
Rollen in de vergadering
Probeer niet de rol van voorzitter en verslaggever te cumuleren. Laat iemand dat voor jou doen. Leuk is er een beurtrol van te maken.
Naast voorzitter en verslaggever is er mogelijk ook een timekeeper nodig. Die houdt de timing in het oog en jaagt
het tempo wat aan, indien nodig.
Afsluiten en verslag
Bij het afsluiten is het aangewezen
Het verslag moet helder en to the point zijn. Geen prozaverhaal met wie wat heeft gezegd. Als je voor het verslag een Excel-file gebruikt in plaats van een word document, zal je vanzelf meer beknopt gaan werken en je tot de essentie beperken.
Omgaan met lastige
situaties
Zoals al hierboven vermeld: wees niet te bedeesd om kordaat bij te sturen
als deelnemers storend gedrag vertonen. Meestal storen ook andere deelnemers zich hieraan. Je wint hun appreciatie door in te grijpen en verliest ze juist als je niets doet.
Maar stuur wel correct en rustig bij, zonder je boos te maken. Een paar simpele technieken kunnen je daarbij helpen.
Visie
Er wordt in bedrijven veel vergaderd, wellicht te veel. Onlangs zag ik een manager die vertelde dat hij zeker 65% van zijn tijd in meeting zat. Dat is meer dan drie
dagen per week. Hij houdt nog anderhalve dag per week over om uit te voeren wat er beslist is, om zijn mensen op te volgen en om een beleid
te bedenken. Het is helaas geen uitzondering …
Verder klaagt men zich te pletter over de inefficiëntie van vergaderingen. Steeds dezelfde klachten komen terug:
Je zou dan zeggen: het is toch eenvoudig wat er moet gebeuren? Blijkbaar niet. Maar laat ons doen zoals Michael Jackson ooit zong: Let’s start with the man in the mirror.
Waar wij vooral de klemtoon op leggen is:
Liever de technieken en visie in PDF-formaat?
Deel gerust met onze groeten!