Technieken
De coachende of begeleidende stijl in het model van situationeel leidinggeven
Al in 1979 kwam Kenneth Blanchard met het model van situationeel leidinggeven in de belangstelling en nog steeds wordt het concept wereldwijd gebruikt. Situationeel leidinggeven zegt dat er niet éénzaligmakende stijl van leidinggeven is. Je past de stijl best aan naargelang het niveau van competentie en commitment van de medewerker. Dat gaat dan volgens het volgende schema:
Competentie |
Commitment |
Stijl |
Sturend element |
Ondersteunend element |
Laag |
Hoog |
Directieve stijl |
Hoog |
Laag |
Laag |
Onzeker tot laag |
Begeleidende stijl |
Hoog |
Hoog |
Gemiddeld |
Gemiddeld tot stijgend |
Ondersteunende stijl |
Laag |
Hoog |
Hoog |
Stabiel |
Delegerende stijl |
Laag |
Laag |
Het ondersteunende gedrag in dit schema komt het dichtst bij de definitie van wat coaching is. Zowel in S2 als in S3 ben je dus aan het coachen, maar bij S2 stop je er toch nog wat sturende elementen bij.
Verwarrend in dit verband is dat in de Engelse versie van dit model de begeleidende stijl Coaching wordt genaamd.
Waarom is de begeleidende stijl zo lastig?
Heel eenvoudig omdat je hier twee benaderingen moet mixen. En managers hebben toch vaak een voorkeur voor de sturende stijl, want dat gaat sneller (zo denken ze tenminste). Ze beginnen met de beste bedoelingen aan een coachend gesprek en na twee minuten zijn ze al terug aan het sturen. Zo ontneem je de medewerker de kans om te groeien, doordat hij op die manier zelf weinig mentale inspanning moet doen.
Misverstanden over coaching
Grow: de aangewezen gespreksstructuur voor coaching
Hoe bouw je een coachend gesprek op? Het Grow-model is hiervoor een uitstekende leidraad.
Voorbeelden van vragen die je kan stellen in elk deel:
Goal |
Is de doelstelling duidelijk? Sta je erachter? Waarom vind je het belangrijk? Is de doelstelling “SMART”? |
Reality |
Wat doe je al en wat levert het op? Waarom (niet)? Wat heb je al geprobeerd, wat nog niet? Wat houdt je tegen? Welke veronderstellingen maak je? |
Options |
Wat zou je kunnen doen? Welke ideeën heb je nog? Denk ook out of the box. Wat heb je nodig? Wat zijn de pro’s en contra’s van elke optie? |
Way Forward |
Wat kies je? Waarom? Kan je een concreet plan maken? Hoe is je motivatie hiervoor? Hoe volgen we dit op? |
Je belangrijkste coachingtechniek: vragen stellen
Dat is iets wat Socrates al wist: door veel vragen te stellen liet hij de ander de waarheid ontdekken. Hij beschouwde zich dus als een “vroedvrouw” die de ander hielp om de waarheid te baren.
Dus het belangrijkste om te leren coachen zijn twee dingen:
Welke vragen?
Je kent nog wel het verschil tussen open en gesloten vragen: op een gesloten vraag kan je simpelweg met ja of nee antwoorden. Die nodigen dus niet uit om veel te vertellen, die dagen niet uit om na te denken. Gesloten vragen beginnen trouwens altijd met een werkwoord, zo kan je jezelf er makkelijk op betrappen dat je een gesloten vraag stelt.
Maar mag je dan helemaal geen gesloten vragen stellen? Toch wel, je kan ze gebruiken om feiten te verzamelen of om bevestiging te vragen (na een samenvatting bijvoorbeeld). Maar wil je peilen naar gevoelens of opinies dan zijn open vragen veel sterker.
Een tussenvorm is de gebiedende wijs, gebruikt op een uitnodigende manier. “Vertel eens …”, “Beschrijf eens hoe …” of “Help me eens begrijpen hoe …”. Dat werkt in het algemeen bijzonder goed.
Open (peilen naar drijfveren, gevoelens, ..) |
Gebiedende wijs (uitnodigen om te vertellen) |
Gesloten (feiten verzamelen, bevestiging vragen) |
Wat bedoel je als …
|
Beschrijf me eens … |
Heb je al … |
Wanneer ben je …
|
Toon me eens aan hoe je …
|
Ben je nu … … |
Hoe voel je je als …
|
Help me eens begrijpen hoe …
|
Kunnen we |
Wat heeft je … |
Vertel eens … |
Weet je nu |
Beginnen met een vragend woord |
Een opdracht |
Beginnen met een werkwoord |
Conclusie: elk van dit type vragen heeft zijn nut, maar wil je een volledig beeld krijgen, gebruik ze dan zeker alle drie.
Sterk afsluiten
Coaching is niet vrijblijvend, het is geen theekransje. Op het einde van het gesprek zijn er wel heldere afspraken, die een opvolging mogelijk maken. Dus geen eindejaarsvoornemens in de zin van “Ik ga beter mijn best doen”.
Check ook zeker nog eens af hoe de coachee zich voelt bij de gemaakte afspraken. Als ze als een molensteen om zijn nek hangen, gaat er niets van komen. Dan moet je zeker nog bijkomende vragen stellen om de reden hiervan boven water te krijgen.
Een mooie afsluiter is vragen wat hij vond van je coachingaanpak. Zo krijg je ook nog wat feedback en kan je zelf nog wat bijleren.
Valkuilen coaching
Visie
Coaching is een modieus woord: nog nooit zijn er zoveel coaches geweest. Er zijn life coaches, burn-out coaches, dieetcoaches, welzijnscoaches, stylingcoaches en ga maar door. Zonder nog te spreken van alle sportcoaches.
Door het bos zou je de bomen niet meer zien. Daarom even terug naar de basics: wat is coaching nu precies? Gelukkig zijn er organisaties zoals het ICF (International Coaching Federation) die het beroep van coach proberen te regulariseren om de wildgroei tegen te gaan. Zij maakten deze definitie van coaching:
Coaching is een partnershiprelatie met cliënten aangaan om in een intrigerend en creatief proces hen te inspireren, met als doel hun persoonlijk en professioneel potentieel te maximaliseren.
Wij kunnen ons zeker achter deze visie scharen. Voor ons zijn hier vooral twee dingen in belangrijk:
In het bedrijfsleven is coaching stilaan ook ingeburgerd. Zowel door externe coaches als intern door de lijnmanager of zelfs door collega’s.
Als de manager coacht zal hij moeten beslissen op welke manier hij dat aanpakt. Wil hij dat eerder sturend doen, dan zal hij meer richting geven aan wat er moet bereikt worden en misschien ook hoe. In dat geval is hij meer een begeleider dan een coach.
Het belangrijkst is dat de manager zijn aanpak afstemt op waar de medewerker staat in zijn taakontwikkeling. Daarmee verwijzen we naar het model van situationeel leidinggeven.
Liever de technieken en visie in PDF-formaat?
Deel gerust met onze groeten!