Technieken
De drie momenten van communicatie
Bijna beschamend om dit thema te bespreken want het is zo oud en zo basic… Alsof je tegen iemand moet vertellen dat je aan een stuur moet draaien om een auto van richting te doen veranderen. Desalniettemin, het is wel de basis van auto rijden of in dit geval van communiceren.
Deze drie momenten vertonen echter ‘ruis’ die er voor zorgt dat dit proces lastig loopt.
Ruis genoeg! Vreemd dat er überhaupt nog boodschappen duidelijk overkomen.
De inhoud van de boodschap kan hierdoor verschillend zijn op die drie momenten. Een heel algemeen voorbeeld maakt dit al snel duidelijk.
Een man vindt zijn partner aantrekkelijk (fase 1) en zegt daarom tegen haar: “ge ziet er goed uit vandaag” (fase 2) waarop de dame reageert: “anders niet of wat?” (fase 3).
Of hoe relatiecommunicatie de dingen snel duidelijk maken.
De drie onderdelen van communicatie die samen leiden tot het doel / resultaat / effect
De emoties die mensen hebben (en vaak in de weg staan van de inhoud) zitten in dit onderdeel. Dus is het erg belangrijk om dit derde aspect veel aandacht te geven.
Proces, inhoud en relatie zijn de drie onderdelen die leiden tot een resultaat van een gesprek. Of een doel (vooropgesteld) of een effect (reactie). Dit alles samen is de communicatiedriehoek.
De communicatiedriehoek
Visie
Communiceren doen we allemaal, de hele dag door. We zien de voordelen van goede communicatie en de gevolgen van slechte communicatie. We merken wanneer een conversatie de verkeerde kant opgaat en voelen aan als een gesprek prettig verloopt. We merken veel in communicatie, maar toch is het moeilijk om deze zelf in de hand te houden.
Nochtans is communicatie een vaardigheid die je kan leren, net zoals we een sportieve vaardigheid kunnen aanleren of een technische bekwaamheid om met een machine om te gaan. Het veronderstelt alleen de kennis, de vaardigheden en het inzicht, waarbij we hier vooral gericht zijn op het inzicht.
Maar de hoofdboodschap is: dit is te leren!
Toegegeven, de ene is waarschijnlijk wat sneller thuis in de technieken en speelt als het ware met de mogelijkheden, maar de basis is door iedereen aan te leren. Net zoals talen, machines en hobby’s: door te oefenen!
Waarom is het zo belangrijk dit aan te geven? Omdat dit je op je verantwoordelijkheid wijst. Jij hebt evenveel verantwoordelijkheid als je gesprekspartner om het gesprek goed te laten lopen. Misschien zelfs meer, want jij leest dit document! Net zoals je niet tegen de printer mag zeggen: “Dit is jouw schuld, dom ding!” Blijkbaar doe jij dan iets niet goed. Zo ook bij communicatie.
Liever de technieken en visie in PDF-formaat?
Deel gerust met onze groeten!