Technieken
Zet je actief luisteren uit op een as, dan kom je tot de volgende volgorde van luisterniveau’s:
niet horen – horen – luisteren – actief luisteren – empathie
Deze volgorde geeft duidelijk aan dat er van jou een actieve rol verwacht wordt.
Herhalen
Herhalen betekent dat je ‘letterlijk’ herhaalt wat je gesprekspartner jou gezegd heeft. We merken in de praktijk dat dit niet zo eenvoudig is. We zien drie klassieke fouten:
De reden waarom deze drie fouten gebeuren is gemakkelijk te achterhalen. De herhaling wordt gekleurd door de reactie die je daarna zelf zou willen geven.
Je zal in de realiteit ook vaststellen dat wanneer je de boodschap niet correct herhaalt, er twee dingen kunnen gebeuren:
Het is dus vooral belangrijk in de praktijk dat je herhaalt. Is de herhaling niet juist, geen probleem, dan vul je opnieuw aan met wat je gemist hebt.
Een voorbeeld:
“Dat was een bijzonder lange vergadering, op zich wel nuttig, maar wel behoorlijk vermoeiend”. Herhaling: ‘Ik hoor wat je zegt, je vond de vergadering lang, op zich wel nuttig maar het blijft toch wel lang."
Door letterlijk te herhalen laat je overduidelijk zien dat je geluisterd hebt naar wat de gesprekspartner jou heeft verteld.
Wanneer pas je deze techniek toe?
Letterlijk herhalen is absoluut niet gemakkelijk. Je kan hiermee dus niet wachten tot na een paar zinnen. M.a.w. je doet dit al na één of twee zinnen. In de praktijk is dat op 2 momenten van toepassing:
Om te weten wanneer je iets moet herhalen, trek je heel eenvoudig streepjes voor elke keer wanneer je gesprekspartner hetzelfde zegt. Je merkt dat wanneer hij 2, 3 of zelfs 4 keren een bepaald onderdeel herhaalt, dit duidelijk belangrijk voor hem is en dat hij wil dat je dit snapt. Wil je vermijden dat hij het nog een vijfde keer zegt of wil je laten zien dat je het wel degelijk goed gehoord hebt, dan herhaal je. Een voorbeeld:
A: “Gisteren hebben we een overlegmeeting gehad met het ganse team.”
B: “Ik heb er iets van opgevangen.”
A: “Er stonden heel veel punten op de agenda. De meeting heeft dus lang geduurd.”
B: “De meeting heeft dus lang geduurd omdat er zoveel agendapunten waren.”
A: “De uitvoering van het veiligheidsproject zal moeilijk worden.”
B: “Dus dat project is voor jouw onmogelijk.”
A: “Neen, niet onmogelijk, het zal moeilijk worden.”
B: “Ah, het zal een moeilijke klus worden.”
Vragen stellen
Een techniek die duidelijk aangeeft dat je actief luistert is vragen stellen. Hier kunnen we wel tien verschillende soorten vragen opsommen maar we beperken ons tot de 4 belangrijkste:
Wanneer pas je deze techniek toe?
Alles in communicatie is doelgericht, ook dit. Je kan dus niet zeggen of een bepaalde vraag slecht of goed is want het hangt af van wat je wil bereiken.
Wil je iemand veel laten vertellen, zoals in een functioneringsgesprek of bij een klacht dan is het logisch dat je open vragen stelt.
Gesloten vragen zijn erg sturend. Dus als je iemand in een bepaalde richting wil leiden, of wil je iets afsluiten dan is een gesloten vraag op zijn plaats. Kijk maar naar een verkoopgesprek waarin je een afsluiting wil creëren.
Wil je graag dat de andere neen antwoordt, dan is het duidelijk dat een negatieve vraagstelling op zijn plaats is. “Ik denk niet dat hier nog iets extra nodig is, ofwel?”
Kijk eens even onder ‘slechtnieuwsgesprekken-sandwichtechniek’: je zal er een goed voorbeeld zien van een nuttig ingezette situatievraag.
Samenvatten
Samenvatten is wanneer je de belangrijke punten uit een verhaal opsomt, waarbij het duidelijk moet zijn, het gaat om het belang dat je gesprekspartner er aan geeft en niet het belang dat jij er aan geeft.
Wanneer pas je deze techniek toe?
Samenvatten gebruiken we vaak op het einde van een onderdeel, het einde van een gesprekspunt, een agendapunt, een discussie, ….
Wat bereik je ermee?
Hier geldt dezelfde regel als bij herhalen, mocht je iets belangrijk vergeten zijn dan zal je gesprekspartner het wel toevoegen. Waarna je de toevoeging herhaalt.
Concretiseren
Concretiseren is een werkwoord dat aangeeft ‘maak iets concreet’. Mensen praten vaak in containerbegrippen of woorden die iets anders zeggen of die een verschillende betekenis hebben voor andere mensen. Wat betekent voor jou bijvoorbeeld veel, moeilijk, fijn, geen tijd, … ?
Concretiseren doe je op 3 mogelijke gebieden. Hiervoor gebruik je voornamelijk open vragen.
Wanneer pas je deze techniek toe?
Parafraseren
Terwijl herhalen de techniek is waarin je objectief weergeeft wat de andere gezegd heeft, vraagt parafraseren vooral om het gevoel achter de boodschap te herhalen. Hier moet je natuurlijk net iets aandachtiger zijn.
“Dat was een bijzonder lange vergadering, op zich wel nuttig, maar wel behoorlijk vermoeiend.”
Herhaling: “Ik hoor wat je zegt, je vond de vergadering lang, op zich wel nuttig maar het blijft toch wel lang.”
Parafrasering: “Ik merk dat je dat vooral vermoeiend vindt. Inderdaad, er zijn wel wat dingen uitgekomen en dat is op zich nuttig maar zo’n lange vergadering weegt wel.”
Je merkt, parafraseren herhaalt vooral het ‘minder uitgesproken’ gevoel achter een boodschap.
Wanneer pas je deze techniek toe?
Als je iemand iets hoort zeggen kan je soms al aanvoelen wat het belangrijkste is voor je gesprekspartner: de pure inhoud of het gevoel er achter. Denk je dat het het tweede is dan parafraseer je. Denk je dat het het eerste is, dan herhaal je.
Ook hier geldt weer dezelfde regel, als je verkeerd was, dan zal de andere jou wel verbeteren en dan doe je het juist.
Non-verbale communicatie
Zoals overal in communicatie is het non-verbale deel het belangrijkste, zo ook in Actief Luisteren. Meer daarover in dat onderdeel op onze website.
Visie
Mogen we even een stout standpunt innemen?
80% van de gesprekstijd hoor je met luisteren bezig te zijn! Dan is het duidelijk waarom deze technieken zo belangrijk zijn.
En niet alleen omdat het belangrijk is dat je gesprekspartner zich begrepen voelt, maar vooral omdat je daarmee de voedingsbodem legt voor jouw doelstelling van het gesprek. Of dat nu
onderhandelen is, een verzuimgesprek voeren, verkopen of een andere insteek, jouw zaak wordt vooral geholpen door luistervaardigheden in te zetten.
We hebben 2 oren en 1 mond, dat is niet zomaar!
Liever de technieken en visie in PDF-formaat?
Deel gerust met onze groeten!