Technieken
“Assertiviteit” is een communicatieve vaardigheid waarbij:
Basismodel en -techniek
We zetten communicatie uit op twee assen:
Op die manier komen we tot vier basishoudingen:
Respect voor eigen ideeën |
ja
|
agressie |
assertiviteit |
nee
|
manipulatie |
sub-assertiviteit |
|
|
nee |
ja |
|
Respect voor de ideeën van anderen |
Hieronder bespreken we deze vier houdingen en vullen telkens aan met een voorbeeld.
Stel, je bent druk bezig met een taak en je collega komt langs om een babbeltje te slaan. Eigenlijk wil je doorwerken en stoort hij jou.
In de vorm zijn er een aantal regels:
Niet: “Je geeft dat niet”, wel: “Ik krijg dat niet”.
Zelfs de ‘2de jij’ kan je vervangen; niet: “Ik merk dat je dat niet doorgeeft’ en wel: “Ik merk dat ik dat niet krijg”.
Hoe gevoelsmatiger de werkwoorden zijn, hoe assertiever. Dus liever appreciëren, lastig van worden, storen, leuk vinden dan denken, vinden, vaststellen, moeten.
BUSC/DESC
De BUSC is een assertief script. M.a.w. een specifieke volgorde van vier stapjes die je helpen om assertief te zijn.
Beschrijven - Describe: beschrijf de situatie
Uitdrukken - Express: druk uit hoe jij je daar bij voelt
Specifieer - Specify: welke verwachtingen koester
je
Contract - Contract: maak samen een afspraak, actieplan, …
“Ik merk nu sinds enkele weken dat je regelmatig later toekomt. Dit vind ik erg vervelend en daarom wil ik dat liever niet meer zien. Is dat ok voor jou?”
Je kan ook denken aan de woorden wat is (B), wat voel je (U) en wat wil je (S). Zo zie je ook de basisregels van hierboven terugkomen. Bovendien speel je zo met 'licht' assertief tot 'stevig' assertief. Veel hangt af van wat je wil bereiken of wat je verhouding is t.a.v. je gesprekpartner.
“Ik merk nu dat ik sinds enkele weken ‘s morgens alleen opstart. Dat vind ik niet leuk. Ik vind het leuker als we met ons twee opstarten. Wat denk je?”
Hier spelen we met de basis: i.p.v. 1x een ik-boodschap gebruiken we 2 ik-boodschappen (ik merk dat ik alleen opstart i.p.v. ik merk dat je later toekomt). Door meer de basisregel ik-boodschap toe te passen ontdoen we het weer van mogelijke agressiviteit.
Dit voorbeeld is dus meer geschikt als je dit gesprek aangaat met je collega. Het eerste voorbeeld past beter voor een gesprek met je medewerker. Op het einde volgt er ook een open vraag en geen normering zoals in het eerste voorbeeld. Beiden staan in de basisregels, maar je voelt direct dat het ene toch wat directiever is dan het andere (en dus eventueel te agressief). Dit is dan meer gepast als je je boodschap brengt aan je baas.
De basisregels werken wel en de BUSC is een nuttig ezelbruggetje, maar je gesprekspartner doet ook nog mee! Vaak krijg je een reactie in de vorm van een excuus, een ja-maar, een uitleg of zelfs een beschuldiging. Wat dan?
De kapotte grammofoonplaat
Je kan een prachtige BUSC toepassen die alle basisregels van assertiviteit bevat doch dat is geen garantie dat je gesprekspartner niet zal reageren.
De techniek van de kapotte grammofoonplaat gebruik je dus wanneer mensen je boodschap niet direct aanvaarden en wanneer ze in discussie gaan of zich beginnen te verdedigen.
Visie
Assertief gedrag is nooit een garantie voor succes. Het criterium is dan niet of je je zin krijgt, het criterium is of jij al dan niet tevreden bent met je optreden of niet.
Assertiviteit staat ook niet gelijk met ad rem zijn. Denk je achteraf pas ‘Goh, dit had ik moeten zeggen', dan zeg je het gewoonweg later. Als je van jezelf weet dat je zelden op het moment zelf kan reageren, sta dan klaar met een standaardreactie: “Hier klopt voor mij iets niet. Ik weet nog niet wat, dus ik kom er later nog wel op terug.”
Vaak zien we dat mensen een heleboel argumenten aanhalen waarom ze niet assertief kunnen of durven zijn: anderen gaan me niet leuk meer vinden, het helpt toch niet, … Het is vaak de angst voor de angst dan de reële redenen om niet assertief te zijn.
Denk eraan: iedereen heeft het recht
Liever de technieken en visie in PDF-formaat?
Deel gerust met onze groeten!